perjantai 2. marraskuuta 2012

punaiset

Punaisten tuhotyö Turun Kanavaniemellä 11. huhtikuuta 1918    

 
"Torstai iltana pikkuista ennen klo 11 herättiin terävään ja ankaraan paukaukseen, jota seuraili useita samanlaisia. Punaiset olivat tällöin hävittämis- ja ryöstöretkellään ennättäneet Kanavaniemelle mielitöitään harjoittamaan. Mainittu ankara pamaus syntyi sen johdosta, että punaiset olivat sytyttäneet tuleen Venäläisen meriväen hallussa olleen torpeedo- ja miinavaraston. Useimmat näistä lienee kuitenkin olleet lataamattomia. Tämän tehtyään siirtyi punainen rosvolauma hävittämään viereiseen laituriin kiinnitettyjä höyrylaivoja, jotka kuluneet ajat ovat olleet mobiilisoituina Venäjän sotalaivaston käytettäviksi, mutta nyt luovutetut takaisin omistajilleen. Luultiin yleisesti, että alkavana kesänä saataisiin entiset tutut saaristolaivat niiden omia reittejä kulkemaan, mutta nämä "kansan onnen ja menestyksen valvojat" olivat toisin päättäneet.
Laituriin kiinnitetyt kaikki 14 höyrylaivaa tuhottiin kokonaan, osalti polttamalla, osalti räjäyttämällä. Tuhotut laivat ovat höyrylaivat Sven Dufva, Pargas, Salo, Wellamo, Soisalo ja Suomi, sekä hinaajat Attu I, Attu II, Mariehamn, Wihuri, Wasama, Nya Kraften, Aili, ja Rimito. Pahimmin tuhoutuneet ovat Sven Dufva ja Salo.
Kanavaniemellä oleva näky onkin mitä surullisin. Laivojen keulat pystyssä, rungot palaneina, laivan osia kaikkialla. Ja lähellä savuaa miinavaraston inhottava kaasukatku. Oiva näyte todellakin todellisesta demokratiasta."
-Turun Lehti 16.04.1918
 
Lohdutonta jälkeä Kanavaniemellä, kuvat Kai Ekbomin arkistosta
 
Punainen Turun diktaattori ja miliisipäällikkö William Lundberg oli jo 3.4. saanut Helsingistä vetäytymiskäskyn, koska mm. valkoisten Saariston Vapaajoukko oli marssimassa kohti Turkua ja Turussa olleet vähäiset venäläiset sotajoukot julistautuivat puolueettomiksi.
Vetäytyminen lykkääntyi, koska punainen siviiliväki halusi lähteä myös kaupungista. Kaikkiaan lähes 1000 henkilöä jätti kotikaupunkinsa junakuljetuksilla Viipurin ja Pietarin kautta kohti punaisten siirtolaa Volgan rannalle.
Punakaartin tarkoituksena oli myös hävittää ennen lähtöään edellisten laivojen ja miinavarston lisäksi mm. Tuomiokirkko, kaasukello ja Vähä-Heikkilän suuri ruuti- ja ammusvarasto. Joukkojen into ja tarmo ei kuitenkaan riittänyt näiden tuhoamiseen, varsinkin kun he mm. löysivät kaupungista Kauppaseuran viinivaraston.
 
-Suomi oli tervahöyry, joka korjattiin samana vuonna Turussa ja myytiin huutokaupalla Helsinkiin. Kts. www.prinsessaarmaada.fi
-Aili on 1912 rakennettu entinen TVH:n hinaaja, joka korjattiin 1918. Oli välillä Kalso niminen ja dieselöitiin jossain vaiheessa. Muutettiin huvialukseksi 1973 ja nimeksi annettiin takaisin Aili. Omistajat vuonna 2006 olivat taipalsaarelaiset Jari ja Marja Turku.
-Sven Dufvaa ei korjattu, mutta sen höyrykone ja -pannu siirrettiin Åland (1) laivaan.
-Pargas (2) korjattiin ja jatkoi linjoilla Turusta Paraisille ja Kemiöön.
-Saloa ei korjattu liikenteeseen.
 
 
 
 
 

1 kommentti:

punainen turku kirjoitti...

http://www.turkusteamers.com/oheistietoa/juttuja/1918Kanavaniemi/juttu.html